September 2012 –

Dagen efter

1 september

Idag hade jag planerat att se gårdagens stäpphökshane som dök upp vid Råöslätten. Hela morgonen var fältet så här tomt bortsett från en blå kärrhökshona som snabbt drog förbi. Morgonens lilla överraskning var trots allt en vaktel som knäppte några slag precis på andra sidan vägen.

Råöslätten

Dagens enda fågelbild blev denna överflygande kanadagås. Det är också en vanlig art man glömmer bort att fotografera.

Kanadagås, Råöslätten

Tre svalarter i busken

2 september

Nu är det september på Stora Amundö. Typiskt är då att svalorna dyker upp. Det gjorde de denna dag. I den lilla busken sitter alla Sveriges tre svalarter.

Ladu-, hus- och backsvala i busken

Rovfåglar vid Falsterbo

8 september

Ytterligare en helg i Skåne. Som vanligt kommer vi iväg lite sent men vid lunchtid är vi framme vid Falsterbo. Rovfågelssträcket hade varit måttligt idag. Börjar med att besöka Kolabacken. Där börjar jag fotografera en av alla sparvhökar som sträcker ut. För vad är en Falsterboresa utan att ha fotograferat sparvhöken?

En av många sparvhökar vid Kolabacken, Falsterbo i Skåne
Sparvhök, Kolabacken, Falsterbo

Efter en stunds fotograferande dyker även denna gamle pilgrimsfalk upp. Det är en otroligt vacker fågel.

Pilgrimsfalk vid Kolabacken, Falsterbo
Pilgrimsfalk, Kolabacken, Falsterbo

Under eftermiddagens korta stund ses även en sträckande stenfalk och en blå kärrhökshona.

Dagen avslutar Anette och jag med en promenad längs Falsterbostrand. Det var en riktig njutning att gå längs stranden.

Södra stranden i Falsterbo

Ikväll har vi bokat in på hotell Spelabäcken som var riktigt trevligt. Mat käkar vi på Rögeriet i Skanörs hamn, där jag beställde en riktigt festlig gravlaxsallad.

Många rovfågelsarter vid Falsterbo

9 september

Tidigt morgonbesök på Nabben längst ute på Falsterbonäset. Det är faktiskt riktigt fascinerande och ta en promenad där och se hur landskapet förändras.

Längs promenaden ses och hörs en rödstrupig piplärka men någon bild hann jag inte med. Vid halv nio-tiden åker jag tillbaka till vårt hotell och käkar en jättegod frukost tillsammans med Anette på hotell Spelabäcken.

Sedan fortsätter vi till Falsterbo Kanal och ställer oss först vid den södra delen men ganska snart märker man att de flesta rovfåglarna flyttar över vid norra delen.

Sträckande brun kärrhök vid Falsterbo kanal, Skåne
Brun kärrhök, Kanalen, Falsterbo
Pilgrimsfalk vid Falsterbo kanal, Skåne
Pilgrimsfalk, Kanalen, Falsterbo

Typiskt för stäpphök, och även övriga kärrhökar. Snabbt fångad, snabbt förgången. Här gäller det verkligen att stå på rätt ställe vid rätt tillfälle. Det kommer nog tids nog.

Stäpphök hane vid Falsterbo kanal, Skåne
Stäpphök, 2k hane, Kanalen, Falsterbo

Dagen avslutas vid Kolabacken, Falsterbo. Även idag var det ett måttligt rovfågelssträck. Två arter fotograferar jag och uppdaterar hemsidan med.

Fiskgjusen är en typisk Afrikaresenär.

Översträckande fiskgjuse vid Kolabacken, Falsterbo
Fiskgjuse, Kolabacken, Falsterbo

Lärkfalken är ytterligare en Afrikaresenär som till och med tar sig ända ner till de sydligaste delarna av Afrika.

Lärkfalk vid Kolabacken, Falsterbo
Lärkfalk, Kolabacken, Falsterbo

När vi hade stått vid Kolabacken någon timme kommer larm om mindre skrikörn vid Falsterbo Kanal. Till slut var det 3 fåglar som sakta börja dra sig tillbaka in mot Börringesjöområdet igen. Väl framme vid Foteviken såg jag dessa fåglar som tre prickar.

Eftermiddagen avslutas sedan med ny middag på Rögeriet i Skanörs hamn.

Kaxig häger

15 september

Fortsatt är hägern höstens karaktärsfågel på Stora Amundö. Denna unga häger tycker jag har en ganska kaxig uppsyn.

Häger, Hästhagen, Stora Amundö

Uppmärksam vadare

16 september

Gluttsnäppan är en av höstens karaktärsarter på Stora Amundö. Normalt sett är den mycket uppmärksam och svårfotograferad. Idag hade jag turen att möta denna tillmötesgående gluttsnäppa vid strandkanten ute vid Hästhagen.

Gluttsnäppa vid Hästhagen, Stora Amundö

Snabbesök vid Hornborgajön

23 september

Denna helg besöker jag mina föräldrar i Karlskoga. På vägen hem gör jag ett kort stopp vid Hornborgasjön. Vid Fågeludden går jag runt en stund. Flera snatteränder simmade omkring och denna hane simmade i alla fall relativt nära.

Snatterandshane, Fågeludden, Hornborgasjön

Skäggdopping nedan är en 1K-fågel.

Skäggdopping, 1K-fågel, Fågeludden, Hornborgasjön

Rovfåglar vid Tjolöholm

29 september

Idag gör jag ett kort besök vid Tjolöholm, strax söder om Kungsbacka. Utöver att besöka fågeltornet besöker jag gärna parkeringen nära Kungsbackafjorden. Ofta brukar man kunna se rovfåglar bra där. En 1K blå kärrhök kom relativt nära och jagade omkring på fälten mellan parkeringen och Kungsbackafjorden. Utöver denna fotograferade blå kärrhök sågs även en 1K brun kärrhök och en fjällvråk.

Blå kärrhök, 1K-fågel, Tjolöholm, Halland

Vit häger

30 september

Dagen börjar blåsigt. Valet är enkelt och idag åker jag till Glommen, strax söder om Varberg. Vid Glommens sten är det mycket med folk så istället hittar jag en plats i lä vid Fiskhamnen. Ganska snart märker jag att det inte är någon större aktivitet ut över havet. En grålira en bra bit ut över havet blir pricken över i:et denna förmiddag.

Eftermiddagens projekt blev ägretthägern vid Båtafjorden som ligger nära Ringhals kärnkraftsverk. Direkt när jag kommer dit får jag syn på en födosökande ganska nära vägen precis söder om den lilla bron. I skydd av bilen fotograferade jag ägretthägern. Vid ett par tillfällen var den också uppe och flög. Fler bilder hittar ni här!