Augusti 2012 –

Hösten börjar på Stora Amundö 🙁

1 augusti

I början av augusti är svartsnäppan en typiskt rastande vadare vid Hästhagen, Stora Amundö. Här ses en 1k-fågel (ungfågel) leta godbitar.

Svartsnäppa, Hästhagen, Stora Amundö, Göteborg

Misslyckat fotoprojekt vid Morups Tånge

4 augusti

En korttålärka har dykt upp vid Korshamn, Morups Tånge. Det är en art som jag gärna vill ha en bättre bild på. Tidigt på morgonen åker jag iväg och efter en stund får jag syn på den längs strandkanten. Nu var den inte helt lättfotograferad men ett par bilder blev det i alla fall. Det blir att göra ett nytt besök imorgon istället. I övrigt sågs lite vadare, bland annat ett 10-tal kustpipare.

….men idag gick det bättre!

5 augusti

Dagens projekt var återigen Morups Tånge och att få en bättre bild på korttålärkan än igår. Mycket folk var i rörelse för att få syn på denna lilla rackare som också var ganska svårtflirtad.

Korttålärka, Korshamn, Morups Tånge

Efter några bilder på korttålärkan strosade jag vidare tillbaka längs strandkanten. Längs strandkanten sågs i alla fall denna större strandpipare.

Större strandpipare, Korshamn, Morups Tånge

Avslutade dagen med att åka mot Ramsjöholm. Längs vägen ses en vacker blå kärrhökshane flyga över Bölsevägen strax söder om Munkagårdsfloen.

Givande skådareftermiddag

10 augusti

Härlig eftermiddag på Stora Amundö. Norra Strandängen är som jag skrivit tidigare slagen och det blir en rundtur där.

Strandängen, Stora Amundö

Börjar med att fotografera en sädesärla. Ofta blir det ju faktiskt att man glömmer att fotografera de ”vanliga arterna”.

Sädesärla, Strandängen, Stora Amundö

I de blötare delarna var det många enkelbeckasiner. Totalt kunde jag räkna in 9 st spatserande längs starrkanten. Mitt på ängen rastade även ett antal gulärlor och lite närmre strandkanten kunde även fem ljungpipare ses. Mellan de små buskarna ute på strandängen flög buskskvättor, grå flugsnappare och även en trädgårdssångare som hade förirrat sig dit.

I viken mellan Stora och Lilla Amundö födosökte 4 gluttsnäppor och en svartsnäppa.

Avslutar med att summera eftermiddagen vid den lilla bänken precis vid bron över till Amundön. Där dök plötsligt denna bivråk upp.

Bivråk, Strandängen, Stora Amundö

Och under ytterligare en halvtimma ses också en duvhök, en ormvråk och en fiskgjuse.

Här ses denna dvärgkanadagås som var tillsammans med en vitkindad gås. Sannolikt är det samma fågel som vid Välen. Det enda som jag förundras över är de ”grå” inslaget på denna individ.

Dvärgkanadagås, Strandängen, Stora Amundö

Tillbaka till Österlen

11 augusti

Skåne är vackert och på vår lediga helg åkte vi tillbaka till Österlen. Den här gången hade vi planerat resan bättre.

Första stoppet blir vid Börringesjön. Där hoppas jag på bra bilder på brun glada, men det var inte helt enkelt. (som fågelskådare måste man bli bortskämd i Skåne och på Öland)

Idag fortsätter vi direkt mot Ystad och sedan längs kusten. Vi gör ett längre stopp vid Kåseberga och Ale Stenar.  Först promenerar vi upp till Ale Stenar, som är en gammal skeppsättning som består av 59 stenar som sannolikt uppfördes någon gång under järnåldern.

Ale stenar, Skåne

På vägen tillbaka ner till Kåseberga hamn fotograferar jag denna vybild med utsikt mot Löderups strandbad.

Vy mot Löderups Strandbad, Skåne

Denna kväll bor vi på Karnelund Krog & Rum i Gislöv. Vi hade turen att få ett alldeles nyrenoverat rum som var synnerligen smakfullt inrett. Middagen var också superb och det var kanske inte så konstigt. Det visade sig att restaurangen var listad i White Guide. Avslutningen på dagen kunde ju inte bli bättre.

Österlenresan fortsätter

12 augusti

Idag sover vi lite extra länge i de sköna sängarna. Morgonen fortsätter sedan med en alldeles utmärkt frukost.  Summa summarum är det bara att rekommendera ett sådant ställe som Karnelund Krog & Rum i Gislöv och vi kommer absolut att åka tillbaka dit.

Dagen fortsätter vi med att åka upp mot Simrishamn och sedan vidare till Kivik. Där strossar vi runt lite i hamnen och köper sedan lite matsäck för att ha med oss under dagen. Efter någon timme vid hamnen åker vi vidare till Ravlunda och där hittar vi ett jättetrevligt ställe att sitta på vid havet. Den här dagen var underbart skön, så vi blev kvar där hela dagen.

Sent på eftermiddagen rullar vi hemåt och återigen stannar vi till i området runt Börringesjön. Vi kommer dit ganska sent men denna börringevråk (ljus ormvråk) hinner jag i alla fall med att fotografera.

Börringevråk, Börringesjön

Buskskvätta

16 augusti

Ganska snart efter att man slagit Norra Strandängen vid Stora Amundön brukar buskskvättorna dyka upp. Här ses en av dem.

Buskskvätta, Strandängen, Stora Amundö

En uppmärksam vadare

18 augusti

Denna lördagsmorgon på Stora Amundö möter jag en förvånad häger som tar till vingarna.

Häger, Strandängen, Stora Amundö

Ytterligare en stund senare dyker denna 1k (ungfågel) duvhök upp. Det ser man på att den är längsstreckad undertill på kroppen. Det var en riktigt kraftig fågel, så det var säkert en hona. Efter att den hade skapa ”oro i lägret” bland övriga fåglar försvinner den bort över skogen på Stora Amundö.

Ung duvhök, Strandängen, Stora Amundö

En annan uppmärksam vadare är kustsnäppan. Denna 1-k fågel (ungfågel) var synnerligen pigg att ta till vingarna och ställde sig på en sten en bit för långt från strandkanten.

Kustsnäppa, Strandängen, Stora Amundö

Grått mot grått

19 augusti

Hur häftigt är det och en kamera som roterat ett snäpp med inställningsratten. Många är vi nog som råkat ut för att ratten ändrat läge på 7D kameran. Glad och nöjd är jag ändå att få min första bild på en blå kärrhökshane som kom överflygandes vid Stafsinge.

Blå kärrhök, hane, Stafsinge, Halland

Hägrar!

25 augusti

Typisk sensommardag på Stora Amundö. Hägrarna samlar ihop sig mer och mer.

Häger, Hästhagen. Stora Amundö

Besök på fågelcentralen

26 augusti

Under några dagar var det ”öppet” hus på Fågelcentralen. Jag var också lite nyfiken att se gåsgamen Oshtro som dök upp här i Göteborg i somras och som senare hittades utmattad ute vid Hökälla.

Oshtro ingår i ett projekt i Kroatien för att bevara gåsgamen i Kroatien. Efter att ha varit på rehabilitering på Fågelcentralen är det nu dags för Oshtro att få komma tillbaka till Kroatien. Gåsgamen Oshtro kommer ej att släppas utan istället flygas ner till Kroatien eftersom ett frisläppande här i Sverige skulle vara alltför riskfyllt.

Gåsgamen Oshtro, Fågelcentralen

Efter att ha tittat på gåsgamen fick vi en inblick i Fågelcentralens verkliga arbete. Tommy Järås som är ansvarig för verksamheten berättade att man rehabiliterar omkring 700 fåglar per år. Här ses två kattugglor som är inne på rehabilitering.

Kattuggla, Fågelcentralen

Fågelcentralen etablerades 1987 i samband med att startade avel för den då utrotningshotade pilgrimsfalken. Det är ett projekt som nu har lyckats och arten har nu en livskraftig stam här i Sverige.